1402,03,23

به دنبال بازدید اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران ازکارخانه فولاد خرمدشت تاکستان مطرح شد:

تعامل با دانشگاه؛ حلقه گمشده توسعه صنعتی

مدیر کارخانه فولاد خرمدشت تاکستان یکی از راهکارهای ارتباط دانشگاه و صنعت را تورهای صنعتی دانست و گفت: اگر تورهای صنعتی به شکل استانی برگزار شود تاثیرات مثبت قابل توجهی خواهد داشت چرا که معمولا کمتر پیش می آید دانشجویان برای کار از تهران به سایر استان ها سفر کنند.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران؛ طی سال های گذشته، کمبود نیروی کار در صنعت نگرانی صنعتگران و فعالان اقتصادی را تشدید کرده به شکلی که تعامل صنعت و دانشگاه از اهم برنامه های صنعتگران بوده است که در قالب تورهای صنعتی خودنمایی می کند.

لذا انجمن نوردکاران فولادی ایران در راستای مسئولیت اجتماعی خود شرایطی برای بازدید دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران ازکارخانه فولاد خرمدشت تاکستان فراهم کرد تا نقش خود را به درستی ایفا کند.

طبق این گزارش، در کشور ما قانون مشخصی برای ارتباط صنعت و دانشگاه وجود ندارد اما قوانین مرتبط به این موضوع در سندهای قانونی مختلفی تا حدودی دیده شده است لذا برای شناخت این قوانین باید مسیرهای ارتباط صنعت و دانشگاه را شناسایی کرده و سپس قوانین مربوط به آنها را از مجموعه قوانین کشور احصا کنیم. بنابراین اولین قدم برای شناخت قوانین و به دنبال آن شناسایی خلاءها و ضعف‌های این قوانین، شناخت انواع روش‌های ارتباط صنعت و دانشگاه در ادبیات سیاستگذاری این حوزه است.

با شناخت انواع ارتباطات می‌توان دسته‌بندی مناسبی از ابزارهای سیاستی موجود که این ارتباطات را تقویت می‌کنند ارائه کرد. مشکل ارتباط صنعت و دانشگاه مشکل خاص کشور ما نیست و در دنیا سال‌ها است که مسیرهای مختلفی برای پر کردن شکاف صنعت و دانشگاه توسعه داده شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

بازدید اساتید و دانشجوبان دانشگاه تهران از کارخانه فولاد خرمدشت تاکستان

روز دوشنبه (22 خردادماه)، جمعی از اساتید و دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در قالب تور علمی صنعتی  با محوریت ارتباط صنعت و دانشگاه از بخش های مختلف  خط تولید کارخانه بازدید و از نزدیک در جریان تولیدات شرکت فولاد خرمدشت تاکستان قرار گرفتند.

در حاشیه این بازدید مهندس محسن شیر محمدی مدیر کارخانه فولاد خرمدشت تاکستان به معرفی بخش های مختلف تولید از جمله میلگرد و مفتول پرداخته و از نزدیک به معرفی بخش های مختلف و نحوه تولید محصول نهایی پرداخت.

وی بر افزایش برگزاری تورهای صنعتی تاکید کرد و افزود: باید نقش رسانه های در نشان دادن صنعت به مردم و دانشجویان پررنگ تر باشد تا انتخاب شغلی و تحصیلی آگاهانه انجام شود.

مدیر کارخانه فولاد خرمدشت تاکستان اذعان کرد: متاسفانه اساتید مربوطه با صنعت چندان متخصص صنعتی نیستند و تجربه کمی داشته و بیشتر بر مبنای نگاه علمی به صنعت می نگرند که به نظر می رسد اگر برای آن ها پروژه هایی در بخش نورد و احیاء تعریف شود که آموزش های اجرایی داشته باشند بسیار در پرورش و تربیت علمی دانشجویان تاثیرگذار خواهد بود.

وی مزیت تورهای صنعتی را انتخاب اگاهانه شغل و ادامه تحصیلات تکمیلی دانشجویان در راستای صنعت مرتبط دانست و افزود: اگر تورهای صنعتی به شکل استانی برگزار شود تاثیرات مثبت قابل توجهی خواهد داشت چرا که معمولا کمتر پیش می آید دانشجویان برای کار از تهران به سایر استان ها سفر کنند.

شیرمحمدی اضافه کرد:  این شرکت آمادگی تعامل با دانشگاه ها بلاخص دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تهران را داراست.

ارتباط دانشگاه و صنعت در سایه الگوبرداری صحیح

دکتر علیرضا صادقی استاد دانشکده مکانیک دانشگاه تهران به دنبال بازدید ازکارخانه فولاد خرمدشت تاکستان گفت: تصمیم گیری درباره تعیین ارتباط دانشگاه و صنعت در کلام مختصر نمی گنجد اما به نظر می رسد تورهای صنعتی یک نقطه شروعی برای تعامل دانشگاهیان و صنعتگران باشد.

وی با بیان این که مدل اتصال دانشگاه و صنعت دردانشگاه های ژاپن بسیار مفیدتر و موثرتر از دانشگاه های آمریکای شمالی است یادآور شد: لذا در ژاپن هر استادی دارای کرسی مرتبط با صنعت خاصی بوده که این به معنای اجرای پروژه های متفاوت برای صنعت مورد نظر است و تربیت نیروی انسانی که توسط استاد مربوطه انجام می شود اختصاصی برای صنعت مورد نظر خواهد بود.

صادقی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته بالاخص ژاپن، یک ساختار بسیار مناسب و عالی بین صنعت و دانشگاه برقرار شده است به شکلی بسیاری از دانشجویان قبل از فارغ التحصیلی جایگاه مشخصی برای کار در صنعت برایشان مهیاست.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این که الگویی که ژاپن برای تعامل دانشگاه و صنعت در حال اجرایی کردن است بسیار موثرتر از همه دنیاست و برای صنعت ایران نیز قابل پیاده سازی است در پاسخ به این سوال که گفته می شود اساتید مربوطه در رشته های مختلف صنعتی بیش از آن که صنعتی باشند علمی هستند گفت: بسیاری از اساتید در حال انجام پروژه هایی به شکل پراکنده هستند و این تمرکز را از یک صنعت خاص گرفته است درحالی که اگر کرسی های شرکت های بزرگ یا صنایع مختلف را در دانشگاه ها داشته باشیم در این صورت می توان به استادی که نماینده آن صنعت خاص در دانشگاه است اعتماد کرد چرا که نه تنها در حوزه تربیت نیروی انسانی  بلکه در تحقیق و تفحص پروژه های تخصصی تلاش می کند و برای صنعت بسیار ارزشمند خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=327

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه