1402,08,14

ابهام زدایی از یک خبر؛ امکان انباشت 5 میلیارد دلار فولاد در انبار کارخانه‌ها!؟

چندی پیش یک رسانه به ظاهر تخصصی تیتری یا این موضوع (انباشت 8 میلیارد دلار فولاد در انبار کارخانه‌ها) خبری منتشر کرد که یک فعال صنعت نورد تکذیب کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران؛ چندی پیش یک رسانه به ظاهر تخصصی تیتری یا این موضوع (انباشت 8 میلیارد دلار فولاد در انبار کارخانه‌ها) خبری منتشر کرد که نوردکاران فولادی ایران تکذیب کردند.

در این گزارش آمده است تامین پایدار برق و افزایش تولید محصولات فولادی در کنار کاهش تقاضای داخلی و صادراتی این محصول سبب شده تا موجود انبار فولادی‌ها در شهریور 1402 نسبت به 14 ماه گذشته 100 درصد افزایش یابد. بر اساس اطلاعات این گزارش ارزش این انبارها در حال حاضر صرفا در بخش فولاد 8 میلیارد دلار برآورد می‌شود. از سوی دیگر آمار بورس کالا بیانگر آن است که تنها در محصول میلگرد متوسط به‌عنوان یکی از محصولات فولادی در 6 ماه ابتدایی سال جاری، میزان تولید از 5.1 میلیون تن عبور کرده است، در حالی‌که میزان فروش این محصول به یک میلیون تن می‌رسد. به عبارت دیگر؛ میزان تولید میلگرد متوسط در بهار و تابستان سال جاری 5.1 برابر تقاضای این محصول بوده است.

انباشت8 میلیارد دلار فولاد یعنی بیش از ۱۶ میلیون تن !!!

در همین راستا یک کارشناس ارشد و فعال صنعت نورد معتقد است: کالایی که در بورس عرضه می شود و معامله نمی شود به معنی رسوب کالا نیست.

کریم سلمان‌‌‌پور می‌گوید: کالایی که در بورس عرضه اما معامله نمی شود به معنی رسوب کالا نیست.

وی اضافه کرد:  بعبارتی تفاوت مقدار عرضه و مقدار معامله شده در بورس به معنی انباشت کالا نیست . شما می توانید مقدار عرضه شش ماهه هر کدام از کارخانجات فولادی و نوردی را با مقدار معامله شده در بورس محاسبه کنید بعد متوجه می شوید امکان انباشت این مقدار کالا در آن کارخانه نیست.

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=2445

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه