1403,02,02

تنفس مصنوعی به صنعت نورد فولادی

نوردکاران طی سالی که گذشت با مشکلات عدیده‌ای روبرو بودند از چالش‌های دولتی و کمبود انرژی تا از دست رفتن سرمایه های ملی با خام فروشی؛ این صنعت را به خطر انداخته و هر روز شاهد شرایط ناخوشایندی در این صنعت هستیم.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران؛ کریم رحیمی مدیرعامل مجتمع فولاد ناب تبریز معتقد است: سال گذشته برای نوردکاران سال خوبی نبود و تولیدکنندگان با چالش‌‌‌های بسیاری دست و پنجه نرم کردند، بازار در طول سال با کسادی و رکود مواجه بود؛ در چنین شرایطی، تولیدکنندگان نورد با ۳۵‌ درصد ظرفیت خود مشغول به تولید بودند.

وی با اشاره به این‌که مهم‌ترین چالش‌‌‌های نوردکاران در سال گذشته و امسال نیز مربوط به محدودیت‌های گاز و برق است یادآور شد: عدم تأمین پایدار مواد اولیه مورد نیاز نیز با قیمت و شرایط مناسب سبب شد که نتوانند با تمام ظرفیت خود کار کنند. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که خام فروشی ( صادرات شمش ) لطمه بزرگی به نوردکاران وارد کرد.

رحیمی از خام فروشی انتقاد کرده و با بیان این‌که مواد خام یک کالای استراتژیک برای هر کشوری محسوب می‌شو یادآور شد: کشورهای همسایه با تامین مواد اولیه از طریق کشور ما در حال احداث کارخانه‌‌‌های نورد هستند، این در حالی است که سرمایه‌‌‌های ملی ما اتلاف می‌شود و کارخانه‌‌‌های نورد ایران با ۳۰ تا ۴۰‌ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. همچنین؛‌ عدم‌اجرای پروژه‌‌‌های عمرانی دولتی و بی‌‌‌رونقی در بخش ساخت‌وساز در بخش خصوصی در کل بازار نوردکاران را در سال گذشته، نسبت به سال‌های قبل‌‌‌تر خود با کسادی بیشتری روبه‌رو کرد.

افزایش هزینه نوردکاران با دخالت‌های بی حد و حصر دولت
وی درباره تعیین مارجین صنایع پایین دستی فولاد گفت: از دیگر چالش‌ها نوردکاران فولادی می توان به دخالت دولت در بازار و تعیین ۱۱ درصدی مارجین از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد، این میزان‌ به هیچ عنوان پاسخگوی هزینه‌‌‌های نوردکاران نبوده و نیست.

مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز در ادامه سخنانش به مشکلات صادراتی به عنوان مهمترین عامل رکود تولید و توسعه نام برد و افزود: نوردکاران مواد اولیه را با نرخ دلار آزاد از بورس کالا خریداری می کنند ، اما رفع تعهدات ارزی صادرات را باید با نرخ ارز نیمایی انجام بدهند، این یک معادله غیر منطقی است. با وجود درگیری‌های منطقه‌ای و تنش‌های ژئوپلیتیکی نمی‌توان حتی سه‌ماه پیش‌رو را پیش‌بینی کرد.

نبود تقاضای موثر برای حلقه پایانی زنجیره فولاد
به گفته این فعال صنعت نورد؛ در حال حاضر مهم ترین معضل حلقه انتهای زنجیره فولاد، نبود تقاضای موثر در بازار، عدم شفافیت در نرخ گذاری کالا ها، ناترازی و افزایش بی رویه قیمت های حامل ها انرژی، وجود مشکلات متعدد در سر راه صادرات، خام فروشی بخش های خصولتی را می توان بر شمرد که همه این عوامل باعث گردیده که سال جاری را باید با تنفس مصنوعی به پایان برسانیم.

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=3017

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه