1402,12,24

«دیپلماسی اقتصادی» باید مسیر رشد صنعت فولاد ایران در بازارهای جهانی را هموار کند

بازرس انجمن نوردکاران فولادی کشور و عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی قزوین گفت: صنعت فولاد ایران در دنیا شناخته شده است اما در برقراری روابط مشکلاتی داریم و بر این اساس ضرورت دارد با تقویت «دیپلماسی اقتصادی» در مسیر نفوذ بیشتر به بازارهای جهانی حرکت کنیم.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران به نقل از خبرگزاری فارس؛ مجید سعیدیان با اشاره به فعالیت‌های شرکت فولاد خرمدشت تاکستان طی سال جاری بیان کرد: شرکت فولاد خرمدشت تاکستان یک مجموعه تولیدکننده مقاطع طویل فولادی شامل میلگرد از سایز ۸ تا ۳۲ آجدار با گریدهای A3 ، A2 و A4 می باشد

.وی افزود: همچنین در استان کرمانشاه اقدام به تولید شمش به عنوان مواد اولیه ساخت میلگرد کرده‌ایم و مجموعاْ در هر دو کارخانه فولاد خرمدشت و کرمانشاه، ۲۸٠ نفر به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان تصریح کرد: در استان قزوین علاوه بر میلگرد، مفتول کششی تولید می‌کنیم که در صنایع خودروسازی، خانگی و ساختمانی مصرف می‌شود ضمن اینکه میلگرد آجدار هم عمدتا در صنعت ساختمان استفاده می‌شود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی قزوین عنوان کرد: ظرفیت تولید مجموعه فولاد خرمدشت تاکستان حدود ۳٠٠ هزار تن میلگرد آجدار و کلاف در سال است، همچنین میزان تولید شمش در واحد کرمانشاه نیز ۱٠٠ هزار تن سالانه می باشد.

بازرس انجمن نوردکاران فولادی کشور با اشاره به اهمیت کیفیت بخشی به تولیدات در شرکت فولاد خرمدشت تاکستان، گفت: نگاه ما در عرصه تولید همواره بر مبنای ارتقاء سطح کیفیت تولیدات بوده زیرا شرکت ما، صادرات محور است و خوشبختانه در این عرصه تقریبا به نتایج خوبی هم دست یافته ایم به طوریکه صادرات به ۱۴ کشور دنیا در رزومه شرکت فولاد خرمدشت قرار دارد.وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحث گسترش فعالیت های شرکت فولاد خرمدشت تاکستان گفت: توسعه روند تولید مواد اولیه را در واحد کرمانشاه دنبال می کنیم و در حال افزایش ظرفیت‌ها هستیم.

صادرات ۵۵ میلیون دلاری شرکت فولاد خرمدشت در سال جاری

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین عنوان کرد: امسال میزان صادرات شرکت، ۵۵ میلیون دلار بود که البته نسبت به سال گذشته با ۱۳۶ میلیون دلار محصولات صادر شده، روند کاهشی داشته است.

رییس هیات مدیره شهرک صنعتی خرمدشت با اشاره به دلایل موثر در کاهش حجم صادرات اظهار کرد: تعدد مصوبات دولت و کارشناسی نبودن آن ها از جمله دلایل موثر در کاهش حجم صادرات است به طوریکه هر هفته یا هر ماه مصوبه جدیدی در بحث صادرات داریم که قدرت صادرات و میزان انگیزه صادرکنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان اضافه کرد: البته میزان صادرات استان نیز نسبت به سال گذشته ۲٠ تا ۳٠ درصد کاهش داشته و این مشکل فقط در بحث صادرات فولاد نبوده و سایر صنوف و تولیدکنندگان دیگر هم با این معضل در بحث صادرات مواجه هستند.

ما با انجام مسوولیت‌های اجتماعی به فکر معامله کردن نیستیم

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به اهمیت داشتن روابط خوب در دنیا برای توسعه صادرات باید بیشتر روی این بخش کار شود چراکه صنعت فولاد ایران در دنیا شناخته شده است اما در برقراری روابط مشکلاتی داریم.

سعیدیان در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شرکت فولاد خرمدشت تاکستان در بحث مسوولیت های اجتماعی گفت: به اعتقاد بنده، جزو وظایف هر تولیدکننده‌ای است که وقتی در یک استانی فعالیت می‌کند و درآمد دارد بتواند مسوولیت‌ اجتماعی خود را هم انجام دهد و از طرفی باور دارم عملکرد در این حوزه نباید در آمار و ارقام آورده شود بلکه با نگاه دلی انجام شود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی قزوین عنوان کرد: اگر در استان قزوین موردی پیشنهاد شود که با حمایت فولاد خرمدشت می‌توان اقدامات خوبی را رقم زد ما آماده همکاری هستیم. به طور مثال سال گذشته در بحث ورزش بانوان ورود داشتیم.

به گفته او، مدیران ارشد استان هرجا احساس می‌کنند خلا وجود دارد، شرکت فولاد خرمدشت پای کار است.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین تصریح کرد: از سوی دیگر همواره تاکید دارم تمام کارهایی که در استان داریم مانند پرداخت مالیات و هزینه‌های تامین اجتماعی و سایر امور باید به نحو احسنت انجام شود.

مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان در پایان گفت: از تمام ارگان‌ها و ادارات استان قزوین تقاضا دارم به هیچ وجه مسوولیت های اجتماعی ما را در ارزیابی عملکرد شرکت فولاد خرمدشت لحاظ نکنند و کاملا استاندارد و در چارچوب قانون تعامل داشته باشند چراکه ما با انجام مسوولیت‌های اجتماعی به فکر معامله کردن نیستیم.

۹۵ درصد صنعت فولاد کشور در اختیار بخش دولتی است

سعیدیان عنوان کرد: فولاد را صنعت دوم و سوم کشور می‌دانیم، صنعتی که اشتغالزایی و ارزش افزوده خوبی دارد و با توجه به اینکه ۹۵ درصد این صنعت در اختیار دولت است بخش خصوصی فقط به میزان ۵ درصد در این بخش فعالیت دارد.

بازرس انجمن نوردکاران فولادی کشور ادامه داد: معتقدم فعالیت بخش خصوصی در صنعت فولاد به دلیل عشق آنان به موضوع تولید و پیشرفت کشورشان است که علیرغم همه مشکلات همچنان در این عرصه فعال هستند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی قزوین خاطرنشان کرد: تصمیم گیری که در صنعت فولاد صورت می‌گیرد با توجه به سهم ۹۵ درصدی دولت در واقع برای بخش دولتی انجام می‌شود و برای بخش خصوصی نیست.

مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان تاکید کرد: با توجه به بافت دولت؛ خصوصی سازی خیلی سخت انجام می‌شود و به همین دلیل حمایت عملیاتی از بخش خصوصی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است، مغفول می ماند.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین با تاکید بر اینکه دولت باید حرف اول عملیاتی شدن بخش خصوصی‌سازی در صنعت فولاد را بزند، گفت: هم اکنون فعالان بخش خصوصی صنعت فولاد در اقلیت بوده و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و هر روز با بخش‌نامه های متعدد و قیمت‌های دستوری مختلف مواجه هستند.

بازرس انجمن نوردکاران فولادی کشور افزود: قیمت‌های تعیین شده برای بخش خصوصی حالت دستوری دارد و برای دولت که در بورس عرضه می‌کند، ابلاغ و فروش است و در ارتباط با بحث صادرات و تعهد ارزی هم این بخش خصوصی است که متعهد ارزی می‌شود و دولت برای آن قیمت‌گذاری می‌کند که ارز خود را به نرخ نیما در سامانه بارگذاری کند.

این فعال اقتصادی بیان کرد: بخش خصوصی مواد اولیه تولیدات خود را با قیمت دولتی خرید نمی‌کند یعنی چندین سال است که بحث نرخ‌های دولتی از بین رفته و به شکل آزاد شده لذا ما در بورس رقابت کرده و اقدام به خرید می‌کنیم.

وی با اشاره به ضرورت داشتن نگاه تخصصی در انجام امور خاطرنشان کرد: اگر نگاه تخصصی در انجام فعالیت‌های مختلف وجود داشته باشد با سهولت بیشتری می‌توان تصمیم گرفت و برنامه ‎ریزی داشت.

تغییرات مداوم مصوبات به عرصه تولید لطمه می‌زند

سعیدیان اذعان کرد: یکی از دلایل تغییر مداوم مصوبات، عدم کارشناسی بودن مباحث است و این در حالی است که تغییرات مصوبات به عرصه تولید لطمه می‌زند و اصلا نمی‌توان برای آینده برنامه‌ریزی کرد.

وی عنوان کرد: در بحث صادرات، نگاه ما به مشتریانِ جهانی است که با تمام قیمت‌های دنیا در ارتباط بوده و جنس ایرانی را با وجود همه سختی‌ها و تحریم‌ها انتخاب می‌کنند اما در چنین شرایطی ما برای تحویل تولیدات بعضا با مشکلاتی در بحث گمرگ یا موارد دیگر مواجه هستیم.عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی قزوین خاطرنشان کرد: اوکراین در بحث تولید و صادرات فولاد یک رقیب جدی برای کشور ما بود که به بازار حوزه خلیج فارس ورود یافت و بازار اروپا و آسیا را در اختیار داشت اما به دلیل وقوع جنگ در این کشور از رقابت جهانی دور شد. البته ما هرگز از جنگ در هیچ کشور خوشحال نمی شویم اما در این شرایط تلاش کردیم تا از خلا به وجود آمده بهره لازم را ببریم. با این وجود به دلیل تعدد مصوبات نتوانستیم آنطور که لازم بود در این زمینه عمل کنیم.

سعیدیان افزود: این موضوع برای کشور ما خیلی بد است که در حوزه تولید فولاد نسبت به سال گذشته یک رتبه بالاتر رفته و در جایگاه نهم دنیا به لحاظ تولید قرار گرفته‌ایم اما به لحاظ سیاست‌های کاری ضعیف عمل می کنیم.وی در ادامه توضیح داد: در سفارتخانه‌های ما قسمتی با عنوان واحد اقتصادی وجود دارد که باید یاری‌رسان صادرکنندگان باشند اما در عمل اینگونه نیست، در حالیکه سفارتخانه‌ها باید بازار امروز دنیا را بهتر از ما تشخیص دهند تا روند صادرات تولیدات ایرانی بهتر و بیشتر شود اما این اقدام صورت نمی‌گیرد.

جلوگیری از مانع‌تراشی‌ها و تصمیمات غیرکارشناسانه؛ راهکار برون‌رفت از مشکلات

مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان خاطرنشان کرد: از طرفی دولت اذعان دارد کشور با کمبود ارز مواجه است و برای رفع این مشکل باید فرآیند صادرات تسهیل شده و میزان آن افزایش یابد اما از سویی دیگر مصوبات موجود موجب جلوگیری از ورود ارز و صادرات است.عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی قزوین تاکید کرد: با تصمیمات اشتباه هزینه زیادی به کشور تحمیل شده و فرصت‌های بسیاری از دست می‌رود بنابراین باید برای برون رفت از مشکلات از مانع تراشی و تصمیمات غیر کارشناسانه اجتناب کرد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین بیان کرد: همه صنعتگران و تولیدکنندگان به خوبی می‌دانند که دنیا از مرحله استاندارد و کیفیت محصولات گذر کرده و امروزه یک شرکت بزرگ صادراتی که در حال فعالیت است هیچ وقت روی بحث کیفیت تولیداتش اصرار نمی‌کند چون این موضوع از بدیهیات تولید است.وی ادامه داد: در شرایط کنونی حرف اول داشتن روابط خوب، خدمات پس از فروش خوب و بازاریابی مناسب است و شرکتی که در حال صادرات محصولات می‌باشد در مرحله‌ای قرار دارد که دیگر نیاز به صحبت در مورد کیفیت محصولاتش ندارد‌ چراکه محصول خوب صادر می‌کند.

رییس هیات مدیره شهرک صنعتی خرمدشت تصریح کرد: در داخل کشور هم این امر مصداق دارد و همه به دنبال ارتقاء کیفیت محصولات هستند تا بتوانند بازار خوب خود را حفظ کنند چراکه در غیر این صورت زمینه به تعطیلی کشاندن کار خود را فراهم ساخته‌اند. کسی که وارد بازار صادرات می‌شود به خوبی می‌داند که محصولات باید استاندارد باشند.

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=2914

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه