1402,05,24

کاهش تولید محصولات فولادی ترکیه

با توجه به داده های منتشر شده، ترکیه میزان تولید محصولات فولادی را در 6 ماه نخست 2023 حدود 16.3 درصد نسبت به سال قبل کاهش داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران به نقل از آرتان پرس، داده های منتشر شده در وب سایت انجمن جهانی فولاد نشان می دهد در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳، شرکت های فولادی ترکیه میزان تولید محصولات فولادی را به ۱۵.۹۲ میلیون تن رساندند. این در حالی است که میزان تولید محصولات فولادی در این کشور در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ حدود ۱۶.۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

فعالان بازار در روز یک شنبه (۱۳ آگوست) اعلام کردند فولادسازان ترکیه در ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۲.۹۴ میلیون تن محصول فولادی تولید کردند. این در حالی است که میزان تولید محصولات فولادی توسط ترکیه در ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۱.۵ درصد نسبت به سال قبل افت داشته است. اما میزان تولید محصولات فولادی توسط ترکیه در ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

شکل زیر میزان تولید محصولات فولادی در ترکیه را در نیمه اول ۲۰۲۳ نشان می دهد.

به نقل از چندین منبع خبری، شرکت خط لوله نفت ترکیه BOTAŞ قیمت گاز طبیعی را برای شرکت ‌های صنعتی برای دومین ماه متوالی بدون تغییر گذاشته است، اگرچه فولادسازان محلی انتظار داشتند که هزینه منابع انرژی پس از کاهش از ابتدای سال به میزان بیشتری افت کند. بررسی ها نشان می دهد کاهش قیمت ها تا حدودی وضعیت تولید کنندگان فولاد ترکیه را که قدرت رقابت آنها در بازارهای صادراتی پایین است، بهبود می بخشد.

در این میان معامله گران گزارش دادند از اول آوریل ۲۰۲۳، شرکت خط لوله نفت ترکیه BOTAŞ قیمت عمده گاز طبیعی برای شرکت های صنعتی بزرگ را ۲۰.۰۱ درصد دیگر نسبت به مارس ۲۰۲۳ کاهش داد. باید توجه داشت که این سومین کاهش متوالی قیمت گاز در کشور ترکیه در سال ۲۰۲۳ است. بررسی ها نشان می دهد قیمت گاز برای شرکت های صنعتی ترکیه در ماه فوریه ۱۳ تا ۱۷ درصد و در ماه مارس ۲۱ تا ۲۶ درصد کاهش یافت.

به نقل از چندین منبع خبری، در مقایسه با اکتبر ۲۰۲۲، زمانی که قیمت گاز در ترکیه به بالاترین حد خود رسید، قیمت عمده گاز برای شرکت های صنعتی تا آوریل ۲۰۲۳ بین ۵۲.۴۳ تا ۶۳.۶۳ درصد و برای تولید کنندگان برق ۵۱.۵۲ درصد کاهش یافته است.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند پس از آخرین تعدیل قیمت گاز در بین کشورهای مختلف، ترکیه کمترین قیمت گاز طبیعی را در بین کشورهای اروپایی دارد.

آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اظهار کرد:علاوه بر این از اول آوریل ۲۰۲۳، قیمت برق برای همه مصرف کنندگان پس از کاهش ۱۶ درصدی در پایان سال ۲۰۲۲، ۱۵ درصد دیگر افت داشته است.

به نقل از برخی تاجران، پس از انتخابات ترکیه، وضعیت کلان اقتصادی این کشور همچنان باثبات نیست. به ویژه، دولت اخیراً مالیات بر ارزش افزوده و همچنین مالیات غیر مستقیم بر سوخت را افزایش داد که باعث وخامت اوضاع در بازار داخلی فولاد در زمانی شد که بازارهای صادراتی با قیمت فعلی محصولات در دسترس نیستند. باید توجه داشت که فعالان بازار انتظار دارند که افزایش قیمت انرژی به زودی اجرا شود.

ترکیه از نظر تولید فولاد در رتبه هشتم جهان قرار دارد. بررسی ها نشان می دهد شرکت های فولادی ترکیه در سال ۲۰۲۲ میزان تولید محصولات فولادی را به ۳۵.۱ میلیون تن رساندند. این در حالی است که میزان تولید محصولات فولادی توسط شرکت های فولادی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

 

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=1467

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه