1403,05,27

توسعه زیر ساخت ها همراستا با توسعه صنعت فولاد / عدم دخالت دولت در قیمت گذاری

در آستانه اخذ رای اعتماد مجلس به وزاری پیشنهادی کابینه دکتر پزشکیان ، اعضای انجمن نوردکاران فولادی ایران درخواست های خود از وزیر صنعت ، معدن و تجارت مطرح کردند.عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران سال های اخیر را جزو پر چالش ترین سال های فعالیت نوردکاران عنوان کرد و گفت : هر چه پیش رفتیم بر مشکلات افزوده شد بدون اینکه مشکلات پیشین به صورت بنیادین حل شود.

عدم دخالت دولت در قیمت گذاری

کریم رحیمی نخستین درخواست از وزیر صنعت را عدم دخالت دولت در قیمت گذاری دانست و خاطر نشان کرد: عدم دخالت دولت در قیمت گذاری، قیمت‌گذاری دستوری و مداخله دولت در تعیین قیمت‌های محصولات فولادی ، بخشنامه‌ها و تصمیم‌های خلق‌الساعه ، با مکانیزم‌های طبیعی بازار در تعارض است و هیچ دستاوردی جز ایجاد رانت برای عده‌ای واسطه، کاهش بیشتر تولید محصولات نهایی شرکت‌ها، تعطیلی واحدهای تولیدی مقاطع نوردی و تبعات اجتماعی ناشی از آن نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: کاهش تولید محصولات در نهایت باعث افزایش قیمت‌های بازار شده و نتیجه معکوس در کنترل قیمت‌های بازار به بار خواهد آورد اقتصاد دستوری به دلیل آنکه تخصیص بهینه منابع را در نظام اقتصادی به هم می‌زند و موجب زیان در بخش‌های مختلف می شود  بخش تولید را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

رحیمی افزود: دولت باید تمام بازارها را به سمت واقعی شدن سوق داده و اجازه بدهد که عرضه و تقاضای واقعی در این بازارها شکل بگیرد. با صدور دستورالعمل‌های یک شبه و غیر کارشناسی نمی‌توان بازار را کنترل کرد و قیمت‌ها را پایین آورد ، بازار و اقتصاد دستورپذیر نیست.

توسعه زیر ساخت ها به خصوص در بخش انرژی

رئیس اسبق انجمن فولاد آذربایجان همچنین تولید و توسعه فولاد را منوط به توسعه زیر ساخت ها به صورت موازی با صنعت عنوان کرد و گفت :  توسعه زیر ساخت های تامین حامل های انرژی ، باید توسط دولت ایجاد شود.تعطیلی و توقف حدود چهار تا پنج ماهه تولید در کارخانجات نوردی به دلیل قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان، باعث شده است تا ضریب بهره‌برداری صنعت نورد به یک سوم کاهش پیدا کند و بسیاری از واحدهای نورد به ناچار با حداقل ظرفیت اسمی تولید به فعالیت خود ادامه دهند .

نگاه متوازن به کل زنجیره ارزش فولاد

وی یادآور شد : نگاه متوازن و برابر به طول زنجیره فولاد ، نرخ قیمت‌های پایین زنجیره بدون تعدیل قیمت در بالای زنجیره  شرایط را برای بقای فولادسازان  با مخاطره جدی روبرو کرده است . آنچه در صنعت فولاد بسیار حائز اهمیت است و توان ارزآوری، خودکفایی و حتی اشتغالزایی کشور را بسیار بالا می برد صنایع پایین دستی هستند، این صنایع در تکمیل زنجیره فولاد نقش کلیدی دارند و اگر در درون کشور زنجیره فولادی تکمیل شود ضمن آنکه از خام فروشی محصولات صنعت فولاد جلوگیری می شود می توان با وارد کردن این مواد اولیه به بخش صنایع پایین دستی ارزش افزوده بسیار بیشتری برای کشور ایجاد کرد.

تمرکز بر صادرات با اررزش افزوده بیشتر

 رحیمی توجه به  صادرات فولاد با نگاه به  ارزش افزوده بیشتر را  از الزامات توسعه این صنعت دانست و اظهار داشت:

نگاه به صنعت فولاد باید صادرات محور باشد و راه صادرات هموار شود، با توجه به ظرفیت30 میلیون تنی تولید در سال و  تقاضای 10 تا 12 میلیون تنی کشور در سال ،  صادرات  مازاد ظرفیت مقاطع فولادی یک الزام است نه یک اختیار.

وی تصریح کرد: دولت باید سیاست‌های حمایتی در حوزه کاهش قیمت‌های انرژی و افزایش تاب‌آوری اجرایی کند  در غیر این صورت در کوتاه‌ترین زمان حتی صادرات به کشورهای عراق و افغانستان را از دست خواهیم داد. با توجه به اینکه کشورهای دیگر به توسعه اقتصادی و معادن خود توجه کرده و هر روز توسعه‌های فولادی خود را اجرا می‌کنند، در نتیجه می‌توان گفت چنین اتفاقی قطعا زنگ خطری برای بازار فولاد ایران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد : امروزه سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی در صنعت فولاد ایران انجام شده که به توجه بیشتری برای رفع موانع نیاز دارد. بر همین اساس، می‌توان گفت تا چند سال آینده  در حوزه نورد، کشورهایی که امروز در صنعت فولاد هستند و حرفی برای گفتن ندارند، راه را برای صادرات محصولات نهایی ایران خواهند بست. بنابراین باید در بخش تاب‌آوری و رقابت‌پذیری فولاد ایران به شدت کار شود.

مشورت با تشکل ها

وی همچنین یادآور شد که نظر خواهی و مشورت با تشکل ها به خصوص تشکل های بخش خصوصی می تواند در اخذ تصمیمات بهتر برای صنعت کمک کند و اظهار داشت : مشورت و نظرخواهی با اعضای انجمن های فولادی برای تصمیم‌گیری‌های بهتر و در راستای تحقق اهداف و برنامه های تمامی ذینفعان این حوزه ضروری به نظر می رسد.

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=3128

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه