1403,05,29

دبیر انجمن نوردکاران فولادی: قفل صادرات فولاد باز شد

پس از ابلاغ مصوبه کمیته بازگشت ارز حاصل از صادرات مبنی بر عرضه کل ارز صادراتی واحد های فولادی در سامانه نیما از ابتدای سال جاری ، صادرات فولاد کشور 20 درصد کاهش یافت که این امر واکنش اعضای هیات مدیره انجمن نورد را در پی داشت و تلاش های زیادی برای رفع این مانع صورت گرفت که خوشبختانه به ثمر نشست.

تریبون نورد: دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهارداشت: در بهمن ماه سال گذشته کمیته بازگشت ارز بانک مرکزی و دستگاه های اجرایی با ابلاغ مصوبه ای تولیدکنندگان زنجیره فولاد را ملزم به عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما کردند که با این اقدام صادرات فولاد روندی کاهشی را طی کرد.

احمد امین فر تصریح کرد : اغلب تولید کنندگان زنجیره فولاد تا پیش از این نیز مشمول عرضه ارز در سامانه نیما بودند و فقط محصولات نوردی و پروفیل که دلیل موجهی هم داشتند از عرضه ارز در سامانه نیما به صورت صد درصدی معاف بودند که با ابلاغ یکباره این مصوبه صادرات محصولات نوردی توسط تولید کنندگان کاهشی شد.

وی ادامه داد : با ابلاغ این مصوبه انجمن نورد کاران نسبت به مفاد آن اعتراض کرد و خواستار بازگشت ارز حاصل از صادرات در قالب ارز یا طلا برای تامین ماده اولیه و سایر موارد مورد نیاز شد و در همین راستا نیز نامه نگاری های زیادی از معاون رئیس جمهور تا وزرای صنعت و معدن و اقتصاد و معاونین آنها داشتیم .

وی افزود: در این نامه ها و جلسات متعددی که با رئیس و معاونین بانک مرکزی و وزیر و معاونین وزارت صمت داشتیم، اعلام کردیم، امکان پذیر نیست که نوردکاران، شمش را با دلار 55 هزار تومان در بورس کالا و سایر کالاهای مصرفی مورد نیاز تولید را با نرخ دلار بیش از 60 هزار تومان خریداری کرده ومحصول را با قیمت دلار نیمایی حدود 42 هزار تومان به فروش برسانند در حالیکه حدود 90 درصد قیمت تمام شده محصولات نوردی با دلار آزاد انجام میشود .

دبیر انجمن تولیدکنندگان نورد فولادی خاطر نشان کرد: به همین دلیل صادرات مستقیم واحد های نوردی متوقف و تنها در ابتدای سال صادرات اندکی در راستای تعهدات قبلی صورت گرفت و پس از آن فروش واحد های نوردی به صورت ریالی بود و صادرات از طریق شرکت های واسط و با کارت های بازرگانی یکبار مصرف انجام شد که در نتیجه این امر ارزی نیز به کشور بازنگشت.

وی ادامه داد : خوشبختانه با پیگیری هایی که اعضای هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران داشت و هشدارهایی که بابت عواقب این طرح اعلام شد، وزارت صمت و بانک مرکزی مجاب شدند که این رویه تغییر کند لذا مقرر شد تا ارز حاصل از صادرات تولید کنندگان فولاد از نیمه شهریور ماه سالجاری در سامانه ای عرضه شود که توسط تولیدکنندگان کل زنجیره فولاد خریداری شود.

احمد امین فر تصریح کرد: درصورتجلسه آخر در ایمیدرو مقرر شد تا ارز حاصل از صادرات کل زنجیره فولاد که از مرداد ماه تا پایان اسفند ماه سالجاری حدود 4.5 میلیارد دلار و برای سایر محصولات فلزی 1.5 میلیارد دلار برآورد شد، حدود 2 میلیارد دلار آن صرف تامین ماده اولیه و1.5 میلیارد دلار آن صرف اجرای طرح های توسعه ای زنجیره فولاد ( اولویت با طرح هایی با پیشرفت بیش از 50 درصد) و یک میلیارد دلار نیز برای طرح های توسعه ای صنعت مس و 1.5 میلیارد دلار نیز به نرخ توافقی در اختیار واردات کالاهای مورد نیاز کشور به تشخیص وزارت صمت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین مقرر شد بانک مرکزی ارز واحد های فولادی که در سامانه خریدار نداشت را  با نرخ کشف شده خریداری کند البته جزئیات بیشترآن هنوز مشخص نیست اما آنچه که راجب به آن به اجماع رسیدیم عرضه ارز صادرکنندگان کل زنجیره فولاد با قیمت توافقی بود که این امر صادرات فولاد را از تنگنای فعلی خارج میکند.

وی افزود: خوشبختانه نتیجه پیگیری های انجمن نورد به ثمر نشست و کل زنجیره از آن منتفع می شوند و با توجه به وعده هایی که در جلسات دادند از اواسط شهریور ماه روش های تبادل ارز مشخص و کار به صورت عملیاتی انجام خواهد شد و این امید می رود که در نیمه دوم سال قفل صادرات فولاد باز شود.

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=3148

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه