1403,07,23

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران: عراق بازار میلگرد ایران را دور زده /ارسال شمش ایرانی را متوقف کنید

در بررسی شرایط صادرات میلگرد ایرانی به عراق آنچه که مشهود است بدعهدی کشور عراق بوده که امیدواریم با رایزنی مسولان این مشکل نیز حل شود.

احمد خوروش مدیرعامل مجتمع فولاد کویر و رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران به بررسی وضعیت تولید میلگرد در ایران و چالش های صادراتی فرا روی آن، به خصوص تعرفه گذاری های اخیر کشور عراق و ارسال شمش ایرانی پرداخت و گفت: در بررسی شرایط تولید و صادرات تولید میلگرد در ایران و شمش ایران به عراق متوجه شدیم، کشور عراق با بدعهدی ما را دور زده و برای محصولات نهایی ایرانی تعرفه واردات وضع کرده است.

شرایط فعلی تولید و صادرات میلگرد ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟

کشورعراق درخصوص محصول میلگرد ایرانی از ابتدای اکتبر سال میلادی جا ی با وضع تعرفه گذاری های سنگین در عمل شرایط را برای تولید کنندگان و تجار ایرانی صنعت فولاد سخت ودشوار کرده است .

شمش ایرانی چه نقشی در مبادلات تجاری بین دو کشور دارد؟

ارسال شمش ایرانی به مقصد عراق معادلات را بین تولید کنندگان دو کشور پیچیده تر کرده است زیرا از این طریق به آسانی می توانند میلگرد را تولید کرده و این موضوع شرایط را برای صادرات محصولات نهایی نوردی همچون میلگرد برای فعالان فولادی سخت تر خواهد کرد.

آیا در ماه های گذشته کشورعراق به تعهدات دو جانبه خود عمل کرده است؟

به طور قطع می توانیم بگوییم که کشورعراق به تعهدات خود عمل نکرده و بازار میلگرد ایران را دور زده است و باید برای آن فکری کرد چرا که در شرایط فعلی هزینه های هنگفت صرافی ها نیز برای نقل و انتقال و مبادلات مالی ، ما را دچار دردسر های عدیده کرده و بیشتر از سود، دچار زیان کرده است.

نقش قوانین و مقررات برای حمایت یا عدم حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت فولاد چیست؟

وجود قوانین دستوری در ایران نیز از ابتدای سال جاری باعث شده تا فعالان صنعت فولاد نتوانند نقش پر رنگی در بازار داخل و خارج از کشور داشته باشند وعلاوه بر آن جایگاه واقعی خود را نسبت به توانمندی اصلی خود بازیابی نکنند. امیدواریم با تعدیل سازی این قوانین و منعطف سازی آنان برابر وظایف و ظرفیت های ما می تواند به شکوفایی این صنعت منجر شود.

وضعیت فعلی بازار را چگونه ارزیابی می کنید؟

در شرایط فعلی بازار به دست فعالان چین و روسیه افتاده است و صدای به شماره افتادن تولید کنندگان صنعت فولاد در بخش های مختلف از جمله میلگرد را می شنویم این در حالی است کارخانه های ما در جای جای کشور می توانند علاوه بر نیازهای داخلی، در صادرات نیز خوش بدرخشد.

شرایط فعلی تولید میلگرد در کشور چگونه است؟

در شرایط فعلی قیمت تمام شده تولید میلگرد به نفع فعالان صنعت فولاد نیست و باید برای رهایی از این وضع چاره اندیشی شود به نظر می رسد بهتر است مالیات و عوارض ها متناسب با واردات و صادرات کشورمان انجام گیرد و قیمت گذاری آن نیز با توجه تعهدات بین کشورها انجام شود.

انجمن های صنفی در چنین شرایطی چه نقشی دارند؟

انجمن های صنفی به همراه نهادهای قانون گذاری می توانند به یاری تولیدکنندگان بیایند تا از چالش ها عبور کنیم اگرچه در همواره باید نگاه ما به توانمندی ها و ظرفیت های بومی و داخلی باشد .

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=3238

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه