1403,05,28

ضرورت نگاه ویژه دولت جدید به چالش های نوردکاران

عضو هیات مدیره انجمن نورد ایران ، تسویه ارزحاصل از صادرات، هزینه انرژی و تضاد منافع در بورس کالای ایران را سه چالش اصلی این انجمن برشمرد و نگاه ویژه از سوی دولت چهاردهم را ضروری دانست.
تریبون نورد : حمید رضا طاهری زاده در مورد مشکلات و چالش هایی که صنعت نورد با آن دست و پنجه نرم می کند معتقد است: قطعی برق تمامی کارخانه های نوردی را با چالش تعطیلی مواجه کرده است که باید به جد نسبت به تامین برق مورد نیاز این صنعت از سوی دولت جدید تدابیر لازم اندیشیده شود.
وی در مورد چالش تسویه ارزحاصل از صادرات از سوی صادرکنندگان واحدهای نوردی تصریح کرد: تا اواخر سال ۱۴۰۲ نورد کاران محصول نهایی خود را با ارز توافقی حاصل از صادرات به نرح حدود ۵۷ هزار تومان به وارد کنندگان عرضه می کردند اما متاسفانه از اول فروردین سال جاری بانک مرکزی اعلام کرد ارز صادراتی محصولات فولادی و تمامی واحد های فولادی که محصولات نیمه تمام و خام تولید می کنند باید در سامانه نیما به نرخ 45 هزارتومان عرضه شود این درحالی است که این نرخ برای نوردی ها مقرون به صرفه نیست از این رو صادرات این صنعت از ابتدای امسال متوقف شده است.
عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران ایران خاطرنشان کرد: از سویی دیگر متاسفانه برخی از صادرکنندگان با کارت های یکبار مصرفی که از اتاق بازرگانی دریافت می کنند نسبت به صادرات محصولات نوردی اقدام می کنند و از آنجایی که از سوی مراجع ذی صلاح قابل تعقیب و دسترسی نیست کارت بازرگانی مذکور را باطل و ارز حاصل از صادرات را بر نمی گردانند و ارز 60 هزارتومانی خود را بدون هیچ گونه رفع تعهدی در بازار می فروشند و تعهدی نسبت به بانک مرکزی ندارند.
وی همچنین با اشاره به تفاوت مارجینی که دربورس کالا از ۱۱ به ۱۶ درصد برای محصولات نوردی ابلاغ شد، تصریح کرد: اما متاسفانه این ابلاغیه اعمال نمی شود.
طاهری زاده ادامه داد: با توجه به هزینه های واحدهای نوردی در اواخر سال گذشته طی امضای صورت جلسه ای میان مشاور وزیرصمت و انجمن نورد ایران ، مارجین سوددهی نورد از 11 به 16 درصد افزایش یافت و این مصوبه از طریق مشاور وزیربه بورس کالا ابلاغ شد اما متاسفانه تاکنون اعمال نشد .
وی تاکید کرد: بورس کالا درصدد است که مصوبه یاد شده را اجرایی نکند و این امر به چالش بزرگی برای نوردکاران تبدیل شده است.
عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران ایران ابراز امیدواری کرد: پس از گذشت 6 سال که نوردکاران با مارجین 11 درصد تولید می کردند هم اکنون توقع دارند با هزینه های کنونی دستمزد، برق و گاز و استهلاک کارخانه ها ، افزایش مارجین از 11 درصد به 16 درصد سود ناخالص از سوی بورس کالا اجرایی شود.
به گفته وی، چنانچه مارجین 16 درصدی برای نورد های از سوی بورس کالا اجرایی نشود ، ارزهای حاصل از صادرات برای عرضه در سامانه نیما از سوی نوردکاران مقرون به صرفه نیست، زیرا محصولات کارخانه های نوردی محصولات نهایی است این درحالی است که محصولات واحدهای فولادی نیمه تمام و خام محسوب می شود.

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=3136

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه