1402,05,07

احتمال توقف کامل صادرات مواد خام و نیمه خام فولادی با افزایش عوارض

یک فعال فولادی گفت: بنابراین برای بهره‌برداری و استفاده از فرصت‌ها باید قوانین و مقررات صادرات اصلاح شود تا این چالش‌ها مانع رشد و پیشرفت در صنعت فولاد کشور نشود.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران به نقل از فولادبان؛ آیدین زینال زاده در رابطه با تحریم شدید فولادی کشور روسیه توسط شورای اروپا اظهارداشت در یک دو سال گذشته روسیه پس از نفت، بازار فولاد را نیز از چنگ ایران درآورد. با حمله روسیه به اوکراین، آمریکا تحریم‌های زیادی علیه این کشور فعال کرد که بر همین اساس، روسیه تخفیف‌های ۱۵ تا ۲۰ درصدی برای فولاد خود در نظر گرف و با توجه به وضع عوارض سنگین صادرات فولاد ایران، قیمت فولاد صادراتی این کشور نسبت به ایران ارزان‌تر شده است.

وی گفت: این دومین بار است که برای صادرات کشور چنین فرصت خوبی پیش آمده؛ اما هم‌زمان با این اتفاق، دولت ایران به بهانه ثبات بازار داخلی عوارض بالایی برای صادرات مواد خام و نیمه خام فولاد وضع کرده است.

این فعال صنعت فولاد با اشاره به وضعیت سخت فولاد‌ی‌ها در حوزه صادرات مواد خام و نیمه خام، تصریح کرد: در واقع صنعت فولاد ایران در سا‌ل‌های اخیر با سختی فراوان بازارهایی را در جهان به دست آورد و سالانه بین ۹ تا ۱۱ میلیون تن فولاد را صادر کرد به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ صادرات فولاد ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد کرد اما حالا روسیه بازارهای ایران را به تدریج تصاحب کرده و اقدام اخیر دولت برای افزایش عوارض صادرات نیز به این مشکل دامن می زند و تقریباً صادرات فولاد در بخش خام و نیمه خام متوقف می شود.

زینال زاده با تأکید بر اینکه بازپس‌گیری این بازارها بسیار دشوار است، اظهارداشت: در ‌حال‌ حاضر صنعت فولاد ایران شرایط خوبی را سپری نمی‌کند و برنامه‌های صادراتی فعالان این صنعت به هم ریخته است، بنابراین برای بهره‌برداری و استفاده از فرصت‌ها باید قوانین و مقررات صادرات اصلاح شود تا این چالش‌ها مانع رشد و پیشرفت در صنعت فولاد کشور نشود.

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=1267

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه