1402,04,28

افزایش عوارض صادرات مواد خام و محصولات فولادی نیمه تمام در ایران

با توجه به داده های منتشر شده، میزان عوارض صادرات مواد خام و محصولات فولادی نیمه تمام در ایران افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران به نقل از آرتان پرس، وب سایت خبری SteelOrbis اعلام کرد دولت ایران هفته گذشته از افزایش عوارض صادراتی مواد اولیه و محصولات فولادی نیمه تمام خبر داد.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۸ ژوئیه) اعلام کردند عوارض صادرات بیلت فولادی و اسلب فولادی از ایران به ۲ درصد و سنگ آهن به ۲۰ درصد افزایش یافت.

به نقل از چندین منبع خبری، عوارض صادراتی مواد خام و محصولات فولادی نیمه تمام از ایران که قبلاً ۰.۵ درصد بود، برای بیلت فولادی و اسلب فولادی به ۲ درصد و برای سنگ آهن، کنسانتره و پلت به ۲۰ درصد، برای آهن اسفنجی به ۵ درصد و برای قراضه فولادی به ۸۰ درصد افزایش یافته است.

در این میان معامله گران گزارش دادند این تعرفه ها به صورت ماسبق و از ابتدای سال جدید یعنی از ۲۱ مارس ۲۰۲۳ وضع شد و ضرورت بازنگری آن با تنظیم تجارت خارجی و متعادل سازی الزامات داخلی تبیین شده است.

به نقل از برخی تاجران، ایران مقدار زیادی محصولات فولادی  نیمه تمام تولید می کند و فعالانه این محصولات را به بازارهای خارجی به ویژه آسیا و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می کند. در آخرین سال تقویم ایران (۲۱ مارس ۲۰۲ تا ۲۰ مارس ۲۰۲۳)، حجم صادرات این محصولات از کشور بالغ بر ۷.۴ میلیون تن بوده است. بررسی ها نشان می دهد حداقل ۷۰ درصد از کل صادرات محصولات فولادی نیمه تمام از ایران را بیلت فولادی تشکیل می دهد.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند در مورد افزایش عوارض صادراتی سنگ آهن، به گفته فعالان بازار، این امر ممکن است حداقل به طور موقت منجر به توقف اجرای آن شود. در نتیجه ممکن است شاهد انباشت حجم بیش از حد مواد اولیه در داخل کشور ایران باشیم. ضمناً اجرای ماسبق به این معنی است که کلیه محموله هایی که پس از تاریخ اعلام شده ارسال می شوند مشمول این مالیات خواهند بود.

آقای Nagendra Nath Sinha دبیر وزارت فولاد هند، اظهار کرد:هند در مارس ۲۰۲۳ امکان اعمال مجدد عوارض صادراتی فولاد را بررسی نمی کند. باید توجه داشت که وزارت فولاد هند بر قیمت فولاد و مواد اولیه نظارت دارد.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد:پس از لغو عوارض صادراتی، صادرات هند به تقاضای فولاد در سایر کشورها، وضعیت قیمت در بازار جهانی و موقعیت رقابتی شرکت‌های فولادی کشور بستگی دارد.

 

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=1138

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه