1402,05,07

بن‌بست صادرات فولاد با ابلاغیه‌های بدون پشتوانه

یک کارشناس صنعت فولاد، یکی از اساسی‌ترین راه‌های توسعه اقتصاد کشور را عدم وابستگی به اقتصاد نفتی دانست و گفت: با توجه به اینکه کشورمان از منابع خدادادی و سرمایه‌های طبیعی برخوردار است، ما به راحتی می‌توانستیم پیش از این مواهب موجود بهره‌مند شویم اما با مدیریت ناصحیح و غیرعلمی، بسیاری از ظرفیت‌ها را از دست داده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران به نقل از فولادبان؛ امیرعلی اعلم با اشاره به وضع عوارض برای صادرات فولاد و ابلاغیه‌های بدون پشتوانه، اظهار داشت: این امر یکی از چالش‌های این روزهای صنعت فولاد است که سبب شده فرآیند صادرات به خوبی در مسیر خود قرار نگیرد.

وی گفت: خام فروشی بلای جان صنعت فولاد است و خام‌فروشی شمش هیچ آورده‌ای برای اقتصاد کشور نخواهد داشت و اینکه شمش را به کشورهای همسایه صادر کنیم و آنها تبدیل به میلگرد کنند و دوباره ما خریدار میلگرد آنها باشیم، فقط باعث می‌شود که کارخانه‌های تولید میلگرد کشورمان به تعطیلی کشیده شوند ولی این موضوع نباید موجب شتابزدگی دولت در تصمیمات شود و بخش تولید و صاردات را با چالشی جدی مواجه کند.

این فعال بازار فولاد ادامه داد: خام‌فروشی با هر بهاء و بهانه‌ای قابل قبول نیست و در قواره صادرات قرار نمی‌گیرد.

به گفته اعلم: اینکه امروز ما در رتبه نهم دنیا و پیش از کشور آلمان قرار گرفته‌ایم قابل توجه است اما مهم‌تر از آن، این است که کسب این رتبه چه تأثیری در اقتصاد و مبادلات ارزی ما داشته است؟ آیا اثرات متغیرهای کلان مثل طلا، مس، فولاد و غیره تأثیری در زندگی روزمره مردم و سفره مردم خواهد داشت یا خیر.

اعلم با بیان اینکه افزایش و کسب رتبه‌ها و جایگاه‌های بین‌المللی چنانچه در اقتصاد مردم تأثیری نداشته باشد هیچ فایده‌ای ندارد گفت: تأمین‌کننده مواد اولیه، مشتری و غیره همه نسبت به محصول تولیدشده ناراضی‌ هستند و این رتبه‌بندی زمانی ارزش پیدا می‌کند که همه ذی‌نفعان بتوانند از آن سود ببرند.

وی تاکید کرد: یکی از اساسی‌ترین راه‌های توسعه اقتصاد کشور عدم وابستگی به اقتصاد نفتی و فولاد به راحتی می‌تواند این نیاز را جبران کند.

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=1258

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه