1402,06,26

بی ثبات بودن بازار جهانی قراضه فولادی

قیمت جهانی قراضه فولادی تحت تاثیر نوسانات تقاضا برای محصولات فولادی در نوسان می باشد.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران به نقل از آرتان پرس، قیمت های جهانی قراضه فولادی در هفته منتهی به روز سه شنبه (۱۲ سپتامبر) به دلیل نوسان تقاضا برای محصولات فولادی بی ثبات بود. بررسی ها نشان می دهد در بازار ترکیه، در میان افزایش نرخ حمل و نقل و افزایش خرید فولادسازان قیمت قراضه فولادی اندکی افزایش یافته است.

فعالان بازار اعلام کردند بازار قراضه فولادی ایالات متحده با آغاز معاملات سپتامبر با کاهش همراه خواهد شد. باید توجه داشت که با افزایش عرضه، قیمت قراضه فولادی در چین کاهش خواهد یافت. بررسی ها نشان می دهد فشار بیشتر بر قیمت قراضه فولادی باعث ایجاد شرایط اقتصادی نامطمئن در ترکیه شده است. طبق آمار منتشر شده، قیمت قراضه فولادی در هفته گذشته در ترکیه ۰.۸ درصد افزایش یافت، در چین ۱ درصد کاهش یافت و در آمریکا در سطح هفته قبل باقی ماند.

شکل زیر قیمت قراضه فولادی در بازارهای ترکیه، چین و ایالات متحده را در هفته ۴ تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳ نشان می دهد.

بررسی قیمت قراضه فولادی در بازار ترکیه

بررسی ها نشان می دهد قیمت قراضه فولادی HMS 1/2 در ترکیه برای هفته ۴ تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳ به ۳۷۵ تا ۳۷۹ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت قراضه فولادی ترکیه در هفته منتهی به روز سه شنبه (۱۲ سپتامبر) حدود ۰.۸ درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافته است.

در این میان معامله گران گزارش دادند قیمت‌ قراضه فولادی در بازار ترکیه در هفته گذشته در میان خریدهای مجدد توسط کارخانه‌های فولاد و همچنین افزایش شدید نرخ‌ های حمل و نقل افزایش یافت که باعث افزایش غیرمنتظره قراردادها در صورت وجود عرضه کافی شد.

به نقل از برخی تاجران، فولادسازان مستقر در ترکیه در هفته منتهی به روز سه شنبه (۱۲ سپتامبر) مواد خام را از تامین کنندگان آمریکایی، بالتیک و اروپایی خریداری کردند.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند اکثر فعالان بازار انتظار داشتند که ترکیه حداقل یک هفته دیگر از خرید مواد خام به دلیل شرایط منفی در بازار فولاد دور بماند، اما تقاضای قوی هند برای قراضه کانتینری و همچنین نرخ حمل و نقل بالاتر، باعث بهبود تقاضای قراضه فولادی در میان کارخانه های فولادی مستقر در ترکیه شد.

بررسی ها نشان می دهد با توجه به تقاضای قوی در هند، هزینه حمل و نقل بالا و برنامه های خرید قراضه فولادی در ماه اکتبر توسط فولادسازان ترکیه، فعالان بازار انتظار دارند با وجود تقاضای ضعیف فولاد و حاشیه سود کم برای فولادسازان داخلی، قیمت قراضه فولادی در ترکیه در کوتاه مدت افزایش یابد.

بررسی قیمت قراضه فولادی در بازار ایالات متحده آمریکا

فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۲ سپتامبر) اعلام کردند قیمت قراضه فولادی در بازار ایالات متحده آمریکا طی هفته ۴ تا ۱۱ سپتامبر به ۳۵۱ تا ۳۵۴ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت قراضه فولادی در ایالات متحده نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشته است. در عین حال باید توجه داشت که قیمت پیش بینی شده برای ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ حدود ۳۴۷ تا ۳۵۰ دلار در هر تن گزارش شده است.

به نقل از چندین منبع خبری، با شروع معاملات در بازار آمریکا، قیمت قراضه فولادی در این کشور طی هفته ۴ تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳ شروع به کاهش کرد. باید توجه داشت که تعطیلی برنامه ریزی شده برخی از کارخانه های محلی در ماه های سپتامبر و اکتبر تأثیر منفی بر جمع آوری و شکل گیری قیمت ها دارد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که عرضه مواد اولیه با کیفیت پایین محدود است و تقاضای صادراتی همچنان ادامه دارد که ممکن است در کوتاه مدت قیمت ها را حمایت کند. با این حال، برای محموله های قراضه فولادی با کیفیت ممتاز، عرضه از تقاضا پیشی گرفته و بر قیمت ها فشار وارد می کند. در نتیجه انتظار می رود تا پایان هفته جاری بازار به ثبات برسد.

بررسی قیمت قراضه فولادی در بازار چین

در این میان معامله گران گزارش دادند قیمت قراضه فولادی در بازار چین در هفته ۴ تا ۱۱ سپتامبر به ۳۸۸.۶۲ دلار در هر تن رسید. باید توجه داشت که قیمت قراضه فولادی چین در هفته منتهی به روز سه شنبه (۱۲ سپتامبر) نسبت به هفته قبل ۱ درصد افت داشته است.

به نقل از چندین منبع خبری، دلیل کاهش قیمت قراضه فولادی در چین، عرضه بیش از حد مواد اولیه در بازار بوده است. در عین حال بررسی ها نشان می دهد که سرعت کار فولادسازان کاهش پیدا نکرده و حمل مواد اولیه به کارخانه ها ۱۷ درصد افزایش یافت.

تحلیل گران مستقر در بازار چین اعلام کردند عرضه سریعتر از تقاضای کارخانه‌ های فولاد رشد می ‌کند که این امر بر قیمت ‌ها فشار وارد کرده است. تحلیل گران خاطرنشان می کنند که علیرغم بهبود قیمت ها در بازار فولاد  چین به لطف سیاست تحریک اقتصاد، تقاضا برای محصولات فولادی نهایی در این کشور ثابت مانده است که این امر نیز تأثیر منفی بر قیمت های قراضه فولادی در چین داشته است.

اوکراین در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ میزان صادرات قراضه فولادی را به ۹۲ هزار تن رساند. این در حالی است که میزان صادرات قراضه فولادی در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۳.۲ برابر نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

در این میان معامله گران در روز سه شنبه (۱۲ سپتامبر) اعلام کردند میزان جمع آوری قراضه فولادی در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ به ۵۳۱ هزار تن رسید. این در حالی است که میزان جمع آوری قراضه فولادی در مدت ذکر شده با کاهش ۲۵.۲ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است.

به نقل از برخی تاجران، بررسی ها نشان می دهد میزان تحویل قراضه فولادی به کارخانه های فولاد اوکراین در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ به ۴۱۳.۸ هزار تن رسید. این در حالی است که میزان عرضه قراضه فولادی به کارخانه های فولادی مستقر در اوکراین در زمان ذکر شده حدود ۳۷.۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افت داشته است.

 

 

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=1789

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه