1402,03,20

تسهیل مهار تورم با رشد تولید

مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه معتقد است: با رشد تولید، عرضه افزایش یافته و مهار تورم تسهیل می شود بنابراین باید موانع رشد تولید تسهیل شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران، یار محمد محمدی مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه با بیان این که مشخص است که عرضه و تقاضا قیمت های بازار را تعیین می کند یادآور شد: با توجه به شرایط خاص اقتصادی و تحریم هایی که به ایران تحمیل شده، مقام معظم رهبری به درستی امسال را سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کرده اند. چرا که این شعار می تواند در جهت توسعه اقتصادی کشور با اهمیت دادن به مشکلات تولید مد نظر قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به این که باید مشکلات تولید تسهیل یابد تا تورم کمرنگ شود این موضوع را مشمول همه صنایع دانست و گفت: یکی از راهکارهای ارتقای تولید، تامین مواد اولیه است که اگر رفع شود ظرفیت اسمی کارخانه های نوردی افزایش یافته و این موضوع بی تاثیر در رشد تولید نخواهد بود.

محمدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که کارخانه های نورد با مشکلات بسیاری در تامین مواد اولیه مواجه هستند اذعان کرد: ظرفیت اسمی کارخانه های نورد بالاست  اما به علت مشکلات فراوان در تامین مواد اولیه؛ فقط به  60 درصد ظرفیت تولید رسیده اند.

وی به جز مشکلات تامین مواد اولیه،  بالا بودن قیمت حامل های انرژی همچون برق و گاز را از دیگر دلایل کاهش تولید در صنعت نورد دانست و یادآور شد: بسیاری از کارخانه های نوردی اقتصادی بوده و به علت همجواری با فولاد سازان هزینه حمل و نقل را مدیریت می کنند اما اگر بانک ها هم در کنار فولادسازان به کمک نوردکاران بیایند بسیاری از مشکلات نوردکاران رفع می شود.

این فعال صنعت نورد؛ تامین مواد اولیه از بورس را دارای مشکلاتی دانست و افزود: در بورس دارای محدودیت هستیم به شکلی که طی هفته های گذشته بیش از 2000 تن اجازه خرید مواد اولیه از بورس نداشته ایم و برای تامین مواد اولیه از سایر فولادسازان کمک گرفته ایم این در حالی است که هزینه حمل و نقل و سایر هزینه به قیمت تمام شده محصول تحمیل می شود و این موضوع نیز دارای تبعاتی است.

به گفته؛ مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه اگر این مشکلات حل و مواد اولیه به راحتی تامین شود نه تنها تولید افزایش یافته بلکه قیمت ها نیز کنترل می شوند لذا این موضوع باید پیش از تعیین قیمت زنجیره تعریف شده و در قالب سیاست درست قابل اجرا شود.

محصولات ایران در بازارهای صادراتی خریدار دارد؟

وی درباره خام فروشی گفت: در بسیاری از کشورهای تولید کننده فولاد؛ برای صادرات؛ عوارض سنگینی وضع می کنند تا از خام فروشی جلوگیری و محصول نهایی صادر شود اما متاسفانه درایران این اتفاق نمی افتد و فولاد خام صادر می شود و در این میان نوردکاران متضرر شده اند.

محمدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که صادرات نورد نیز دارای مشکلاتی همچون کیفیت پائین است افزود: بازار عراق را به خاطر صادرات محصولات بی کیفیت از دست داده ایم و ترکیه رقیب اصلی ما در کشورهای هدف صادراتی است.

وی افزود: در عین افزایش فعالیت کارخانه های نوردی بهتر است کیفیت هم افزایش یافته و استانداردهای محصولات ما با کشورهای رقیب قابل رقابت باشد همچنین با وضع عوارض متناسب با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی در حالی که کشور دارای کمبود ارز است می توان به اقتصاد کشور نیز کمک کرد در نتیجه با صادر محصولات نهایی نه تنها ارز کشور تامین می شود بلکه اشتغالزایی و رونق به صنعت باز خواهدگشت.

این صنعتگر نوردی نتیجه خام فروشی را ایجاد کارخانه های نوردی در کشورهای خریدار دانست و افزود: باید در داخل ظرفیت ها را در صنعت نورد ایجاد و توسعه داد تا شاهد خام فروشی و احداث کارخانه های نوردی رقیب در خارج از کشور برای تبدیل محصولات خام به نهایی نباشیم. چرا که در این صورت این صنعت کشور ماست که متضرر خواهد شد.

وی از دیگر مشکلات صنعت نورد را هزینه های مالی صنعتگران نوردی دانست و یادآور شد: تفاوت قیمتی شمش با محصولات نوردی 11 درصد است  که سه درصد آن در کوره سوخت شده و یا برای ضایعات هدر می رود و هشت درصد مابقی صرف هزینه های جاری همچون خرید مواد اولیه، منابع انسانی و غیره می شود. بنابراین برای رفع مشکلات کسری بودجه یا خرید مواد اولیه از بانک ها کمک میگیریم که این موضوع هم تبعات خود را به دنبال دارد.لذا برای رفع موانع تولید در صنعت نورد باید دولت فکر اساسی کرده و از محدودیت ها کاسته شود.

 

 

 

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=282

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه