1402,06,12

تنظیم بازار در سایه توافق و اتحاد دست اندرکاران زنجیره فولاد

صبح امروز (12) شهریور اولین نشست شورای آهن و فولاد در سال جاری برگزار شد؛ که روسای سه انجمن از جمله، انجمن نوردکاران فولادی ایران، انجمن تولیدکنندگان فولادی ایران و انجمن سنگ آهن ایران حضور یافته و به چالش‌های پیش روی زنجیره صنعت فولاد پرداختند.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران؛ صبح امروز (12 شهریور)؛ در این نشست به مواردی همچون رفع چالش های پیش‌روی زنجیره فولاد اشاره شد. در این نشست؛ احمد خوروش رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: مهمترین هدف از تشکیل جلسه شورای آهن و فولاد در سال جاری؛ ایجاد توافق برای تمامی زنجیره فولاد به صورت متحدانه بوده و امید است این امر به بهترین شکل خود اتفاق بیفتد.

در ادامه این نشست رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان کرد: در زنجیره فولاد و در سایه وفاق و همفزایی موفقیت هایی کسب کرده‌ایم  که از آن جمله می‌توان به حذف عوارض صادراتی محصولات فولادی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در برخی موارد؛ دولت شیوه نامه هایی برای کنترل بازار فولاد تدوین کرده که با واکنش زنجیره فولاد مواجه شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که دولت اعلام کرده هر محصول فولادی که خارج از بورس معامله شود قاچاق محسوب می شود به تبعات این تصمیم گیری اشاره کرد و افزود: گاهی دولت مصوباتی ابلاغ می کند که فقط در سایه وفاق و اتحاد می‎توان از تبعات آن جلوگیری کرد چرا که به نظر می رسد افرادی که در راس دولت اقدام به تهیه و تدوین بخشنامه های مرتبط با زنجیره فولاد می‌کنند از اطلاعات زیادی برخوردار نیستند.

سبحانی با تاکید بر این که اگر مسائل داخلی را به خوبی مدیریت و رفع کنیم نیاز به تنظیم بازار از سوی عوامل بیرونی نخواهیم بود افزود: با توجه به تورم 40 درصدی؛ دولت چاره ای جز افزایش نرخ گاز و برق ندارد لذا با این اوصاف قیمت شمش و فولاد نمی‌تواند ثابت بماند و باید برای آن راهکاری اندیشیده شود.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران؛ تشکیل و برگزاری منظم جلسات شورای آهن و فولاد را یکی از راهکارهای توسعه یافتگی زنجیره فولاد دانست.

وی با اشاره به این که در برخی موارد حاکمیت نظر بخش خصوصی را مد نظر قرار داده است اذعان کرد: اما متاسفانه در بسیاری از مواقع؛ اقدام به تدوین بخشنامه هایی کرده است که به صلاح زنجیره فولاد نبوده و در سایه وفاق و تعامل بخش خصوصی ؛ دولت از موضع خود پایین آمده است.

سبحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که مصرف گاز کشور طی سال گذشته حدود 820 میلیون متر مکعب بوده است گفت: این در حالی است که مصرف کل زنجیره فولاد حدود 30 میلیون مترمکعب بوده در نتیجه افزایش قیمت گاز برای زنجیره فولاد منطقی نیست.

در ادامه این نشست؛ مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: تولید دغدغه زنجیزه فولاد و محصولات نهایی دغدغه دولت و مصرف کننده است در نتیجه تشکیل شورای آهن و فولاد می تواند در عرضه و تقاضای این صنعت موثر باشد و از تصمیم گیری دولت جلوگیری شود.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که باید به سمت و سویی حرکت کنیم که نیاز به تنظیم بازار توسط دولت نباشد افزود: متاسفانه بارها دولت اعلام کرده نیازمند مشورت با بخش خصوصی است اما در نهایت به تنهایی تصمیم گیری و همان تصمیم را بر صنعتگران تحمیل می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این که اگر زنجیره فولاد متحد باشند نیاز به تصمیم گیری خارج از زنجیره نخواهد بود ادامه داد: در حال حاضر بهترین کاری که دولت می تواند انجام دهد این است که مسئولیت عرضه ، تقاضا و قیمت‌گذاری‌ها را به تشکل‌ها واگذار کند و این، تنها یکی از وظایف شورای آهن و فولاد است.

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=1644

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه