1402,12,27

صنعت نورد فولاد در سالی که گذشت

در سال ۱۴۰۲ نیز با همه فراز و نشیب هایش به پایان رسید .  صنعت فولاد بویژه صنعت نورد مقاطع فولادی در سال جاری از عدم توجه به نظرات تخصصی این صنعت و عدم مشارکت و حتی اطلاع رسانی به صنعت کاران این بخش مهم از اقتصاد کشور در اتخاذ تصمیمات مرتبط با صنعت فولاد با شدت بیشتری نسبت به سال های پیش از آن رنج برد و با چالش های عدیده ای مواجه گردید.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران؛ در ابتدای سال ۱۴۰۲ تولیدکنندگان و صادرکنندگان هنوز در تلاش برای بهبود روابط تجاری با طرف های تجاری خود ناشی از وضع تعرفه سنگین و عملاْ ممنوعیت صادرات به بهانه مدیریت بازار داخل با توجه به چالش نظامی روسیه و اوکراین بودند . از سوی دیگر تداوم صادرات محصولات فولادی توسط شرکت های بازرگانی مشکلات عدیده ای برای تولیدکنندگان ایجاد نمود ، مشکلاتی همچون تخریب برند محصولات ایرانی در بازارهای هدف، ارزان فروشی و عدم برگشت ارز حاصل از صادرات.

در سال ۱۴۰۲ بورس کالای ایران با همکاری وزارت صمت با مدیریت عرضه های شمش فولادی تداوم صادرات شمش با عرضه شمش به نام فولاد آلیاژی را برای تولید کنندگان شمش تضمین کردند . همچنین با صدور مجوز خرید برای شرکت های بازرگانی تمام تلاش خود را برای گران فروشی شمش در بورس کالا بعمل آوردند.

از سوی دیگر با ایجاد رینگ صادراتی ، موفق شدند الزام صادرکنندگان شمش به تسویه تعهد خود در سامانه نیما را بی اثر کرده و عملا تولیدکنندگان شمش ، محصولات خود را در بورس کالا به نرخ دلار سه راه منوچهری فروختند.

بخشنامه ها ، دستورالعمل ها و … در حمایت از خام فروشی محصولات زنجیره فولاد ابلاغ و اعمال گردید به نحوی که هر چه کالا خام تر بود،  بیشتر صادر شد. آمار صادرات یازده ماه سال جاری گواه بر افزایش صادرات سنگ آهن ۹۰۰ درصد ، گندله تقریبا ۱۰۰ درصد و آهن اسفنجی ۷۴ درصد بود.

فولاد خام نیز افزایش ۳۱ درصدی را شاهد بود و در کمال ناباوری ، عوارض صادرات و مالیات علی الحساب ، صادرات مواد خام به شدت کاهش یافت.

نوردکاران مقاطع طویل فولادی به علت پایین بودن مارجین تعیین شده توسط وزارت صمت ، دچار زیان هستند و برغم ارائه گزارشات متعدد مبنی بر افزایش هزینه های تولید مقاطع فولادی تا بیش از ۱۹ درصد قیمت شمش در بورس کالا، در اواخر سال ، مسئولین محترم با افزایش مارجین به ۱۶درصد در سال آینده موافقت کردند.

در ماه پایانی سال جاری نیز در تلاش برخی برای نابود کردند صنعت و اشتغال ، تولیدکنندگان محصولات نوردی ، ملزم به عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات خود صرفا در سامانه نیما شدند و فریاد تولیدکنندگان محصولات نوردی راه به گوش سنگین مسئولین نرسید. با توجه به زیان تولیدکنندگان مقاطع فولادی در صورت اجرای این مصوبه و مازاد تولید مقاطع، نه محصولی صادر خواهد شد و کارخانه ای فعال خواهد ماند.

نویسنده: نیما مجدی

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=2943

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه