1402,07,29

لنگرگاه‌های ثبات در بازار میلگرد ایران

بررسی آمار عرضه‌ها و معاملات انجام‌شده انواع میلگرد ساختمانی در بورس کالای ایران طی شش ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که از عرضه بیش از ۵.۵ میلیون تن میلگرد در بورس کالا، کمتر از ۱.۴ میلیون تن، یعنی ۲۵ درصد حجم عرضه‌ها به معامله منجر شده است و این در حالی است که طی این مدت شاهد برخی کمبود‌ها و نوسانات قیمت در بازار بوده‌ایم که نشان‌دهنده برخی کمبودها در نظام توزیع بازار فولاد کشور است. در این مدت شرکتی نظیر ذوب آهن اصفهان خوش درخشیده و ۱۹ درصد از کل تأمین نیاز بازار داخلی به میلگرد را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران به نقل از چیلان؛ نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که برای بازار فولاد، عرضه‌ای اهمیت دارد که پاسخگوی نیازهای مصرف‌کنندگان باشد و این موضوع را شاخص حجم معامله میلگرد هر شرکت از کل حجم معاملات میلگرد در بورس کالا نشان می‌دهد. در نگاه مبتدیانه و غیرحرفه‌ای، به نظر می‌رسد برخی شرکت‌های فولادی عملکرد بهتری در راستای بهبود شرایط بازار میلگرد داشته‌اند، این در حالی است که بررسی دقیق آمار عرضه‌ها و معاملات انجام شده نشان می‌دهد که برخی شرکت‌ها علی‌رغم حجم عرضه به مراتب بالاتر، حجم معامله کمتری نسبت به سایر شرکت‌ها و حتی نسبت به میانگین کل معاملات به خود اختصاص داده‌اند. از مهم‌ترین دلایل این موضوع  می‌توان به کنترل ناکافی  سیستم‌های نظارتی بر عرضه‌ها، مهندسی سبدهای عرضه با هدف عرضه بدون تقاضا، ترکیب نامناسب سبدها و… اشاره نمود.

در طرف مقابل، شرکت‌های مطرحی در بازار میلگرد وجود دارند که با حجم عرضه نسبتاً پایین‌تر، درصد معاملاتی نسبتاً بالایی را به خود اختصاص داده‌اند که می‌تواند به دلایلی چون ایجاد جذابیت در سبدهای عرضه شده و کاهش داوطلبانه نرخ پایه باشد. این دسته از شرکت‌ها (نظیر ذوب آهن اصفهان و فولاد خراسان) هستند که بالاترین سهم را در تأمین نیاز بازار داخلی به میلگرد دارند و به نوعی لنگرگاه ثبات در این بازار محسوب می‌شوند.

باید توجه داشت که در راستای سیاست‌های کلان دولت و در سال رونق تولید، علاوه بر رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان، کنترل و پایش عرضه‌های شرکت‌ها در بورس کالا به منظور افزایش شفافیت در معاملات تالار شیشه‌ای و در عین حال رعایت حقوق مصرف‌کنندگان بیش از پیش ضروری است.

در جدول زیر شرکت‌هایی که در نیمه نخست امسال بیشترین سهم را از معاملات میلگرد در بورس کالا و لذا بیشترین نقش را در تأمین نیاز بازار داخلی داشته‌اند، ببینید:

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=2287

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه