1403,02,09

مسئولان به وعده های خود عمل نکرده‌اند

نائب رئیس انجمن نوردکاران فولاد ایران با انتقاد از قول‌های مسئولان که جنبه اجرایی به خود نگرفته است، به مشکلات صنعت نورد اشاره کرده و می گوید: متأسفانه این تضاد و تقابل مسئولان باعث غیراقتصادی کردن تولید داخلی و  صادراتی شده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران،‌ سید علی محمد ابوئی فعال اقتصادی و مدیر عامل مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق معتقد است: علی‌رغم دستوراتی که رهبری ، دولت و ارکان حاکمیت، در مورد اولویت تولید و صادرات کالاهای تکمیلی و نهائی می‌دهند؛ ولی ولع برای دست‌یابی به ارز و ارتباط با خارجی و سفرهای خارجی و موارد مشابه ، بخصوص در شرکت‌های دولتی، باعث شده که توجهی به صادرات کالاهای تکمیلی داده نشود و حتی یک تضاد و تقابلی هم صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که متأسفانه این تضاد و تقابل طی یک سیاستی به غیراقتصادی کردن تولید و صادرات کالاهای تولیدی منجر شده است یادآور شد: در یک برخورد نامتعادل، وزارت صمت برای ورق ۲۷درصد مارجین نورد قائل شده در حالی که از لحاظ ضایعات، هزینه های تولید ، کرایه حمل و قیمت تمام شده و عرضه مواد اولیه، این دو کالا تفاوت آنچنانی با هم ندارند. حتی پروسه تولید مواد اولیه آن هم تقریباً یکی است.

به گفته وی، با مارجین ۱۱ درصدی طبق دفاتر مالی و گزارشات کدال ، شرکت های نوردی از شهریورماه در شرایط غیر اقتصادی تولید کرده و از آذر ماه، شرکت های نوردی در حاشیه زیان به حیات خود ادامه داده و با انباشت بدهی و زیان مواجه شده‌اند.

مدیر عامل مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق در بخش دیگری از سخنانش با ابراز تاسف از این‌که دولت به قول‌هایی که داده بود عمل نکرد اذعان داشت: برخی مسئولان از صنعت نورد، درک درستی نداشته و دچار تعارض شده و منفعل عمل می‌کنند چرا که در آبان و بهمن ‌ماه سال گذشته با افزایش مارجین از ۱۱ به ۱۶ درصد موافقت کردند اما تا به امروز به دلایل نامعلومی از اجرای آن سر باز زده‌اند و به نظر می‌رسد برخی صاحبان نفوذ به خام فروشی بیش از توسعه اقتصادی کشور معتقدند بنابراین سال گذشته سالی پر از نگرانی و تلاش برای رفع دغدغه‌ها بود.

ابویی در ادامه با بیان این‌که که تا به امروز موفق شده‌ایم قسمت اعظم مشکلات نامبرده را رفع کنیم افزود: بخش دیگر این مشکلات با قول‌های مساعد از سوی نهادهایی همچون ریاست جمهوری، مجلس و وزارت صمت مواجه شده که منتظر اجرای آن‌ها هستیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به این‌که به دنبال استیفای حقوق نوردکاران هستیم افزود: نوردکاران با ۳۵ درصد ظرفیت خود تولید می‌کنند که انتظار می‌رود در سال جدید با همکاری معاونت معدنی وزارت صمت به شکلی کارشناسانه صادرات افزایش یابد.

نائب رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران به جلوگیری وزارت صمت از صادرات نوردکاران انتقاد کرد و یادآور شد:‌ به دلیل دستورات حاکمیتی و برنامه‌ریزی اشتباه، صادرات کالاهای تکمیلی بویژه مقاطع طویل تقریباً متوقف شده و ظرفیت تولید به شدت کاهش یافته است.

وی از مهمترین چالش نوردکاران را خرید و تأمین مواد اولیه دانست و خاطر نشان کرد: عرضه شمش در بورس کالا مهندسی می شود . بخشی از تعهد تولیدکنندگان به عرضه کل شمش در بورس ، با عرضه شمش به اصلاح آلیاژی که خریداری ندارد و با نگاهی به عملکرد این نوع شمش در بورس کاملا مشخص است عرضه این شمش به هدف دور زدن مصوبات وزارت صمت صورت می گیرد. همچنین با مهندسی مقدار عرضه شمش باعث ایجاد رقابت می شوند. و عملا مارجین ۱۶ درصدی میلگرد در بعضی مواقع  ۱۱ درصد هم تحقق پیدا نمی کند.

یکی دیگر از گله های تولیدکنندگان مقاطع فولادی به وزارت صمت ؛ اجرای ۱۶ درصدی مارجین میلگرد بر مبنای قیمت پایه عرضه شمش می باشد در صورتیکه تاکنون همه فرمول های محاسبه زنجیره فولاد از جمله محاسبه مارجین ۱۱ درصد  بر اساس قیمت متوسط موزون معامله شده شمش در بورس کالا بوده و می باشد. تفاوت این دو روش محاسبه در عرضه هفته قبل شمش فولاد حدود  ۴درصد بوده است.

 

چالش‌ها همچنان به قوت خود باقی است

این فعال صنعت نورد با اشاره به این‌‌که در تمامی جلسات و نشست هایی که با مسئولان داشته ایم که بر مساعدت و  رفع چالش‌ها تاکید شده اما هنوز مشکلات به قوت خود باقی است ادامه داد: طی نشست های طولانی با آقایان دکتر مخبر، دکتر پاداش، دکتر علومی و دکتر لطفی زاده این نتیجه حاصل شد که اگرچه این مسئولان طی جلسات مختلف بر رفع مشکلات صنعت نورد اتفاق نظر داشتند اما استنباط بنده این است که این چالش‌ها را نتوانستند رفع کنند و استیفای عادلانه حق و حقوق این زنجیره، بالاخص نوردکاران انجام نشده است.

 

سالی که نکوست از بهارش پیداست

وی در پاسخ به این سوال که چه پیش بینی برای سال جدید برای صنعت نورد دارند اعلام کرد: در مورد پیش‌بینی سال جدید باید عرض کنم سالی که نکوست از بهارش پیداست. تقریبا صادراتی نداریم و فروش‌های داخلی غیراقتصادی شده است . چگونه می توان شمش فولادی را به عنوان ماده اولیه به نرخ بالاتر از قیمت ارز آزاد خرید و میلگرد و سایر محصولات طویل را به نرخ ارز نیمایی تسویه نمود ؟ امیدها و قولی هایی که مسئولان داده‌اند تا کنون هیچ کدام عملی نشده است.

با توجه به شرایطی که وجود دارد صنعت نورد با هاله‌ای از ابهام روبروست . ولی همچنان امیدوارم مسئولین دلسوز ، تمام تلاش خود را در جهت رفع مشکلات و اقتصادی‌کردن تولید حدود ۷۰ کارخانه با تعداد ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر پرسنل شاغل و عائله آن‌ها، بعمل آورند و من هم بعنوان عضوی از صنعت عظیم نورد تمام تلاش خود را بعمل می آورم تا شرایط تولید و اشتغال کارخانجات تداوم یابد.

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=3029

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه