1402,03,20

مهار تورم با حمایت دولتی ها امکانپذیر است

رئیس هیات مدیره فولاد خرمدشت تاکستان با ابراز تاسف از این که مدیران دولتی به کارشناسی ها اهمیت نمی‌دهند و این موضوع؛ مهار تورم را با مشکل مواجه می‌کند یادآور شد: تقریبا ۹۰ درصد فولاد کشور در اختیار دولت است. با این حال چه کسی باید مهار تورم را پیگیری و آن را اصلاح کند ؟

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران، مجید سعیدیان، مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره فولاد خرمدشت تاکستان و تولید کننده مقاطع طویل فولادی معتقد است: ما شعار تولید و مباحث مرتبط با آن همچون، افزایش و کمک کردن به تولید را طی چند سال اخیر در دستور کار قرار داده ایم. بنابراین اگر قرار بر این باشد تا شعار امسال تحقق یابد؛ افزایش تولید یکی از گزینه‌های مهم و اثرگذار خواهد بود.

این فعال صنعتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که نبود بخشنامه های کارشناسی شده از دیگر موانع مهار تورم محسوب می شود یادآور شد: طی چند سال اخیر مصوبات کارشناسی شده دولتی بسیار کم بوده و همین موضوع؛ مهار تورم را با مشکل جدی مواجه می کند مگر این که اصلاح و کارشناسی انجام شود.

سعیدیان با ابراز تاسف از این که مدیران دولتی‌های ما به بخشنامه های کارشناسی اهمیت نمی‌دهند و این مورد مهار تورم را با مشکل مواجه می‌کند اذعان کرد: در بحث تولید؛ تقریبا ۹۰ درصد فولاد کشور در اختیار دولت است. با این حال چه کسی باید مهار تورم را پیگیری و آن را اصلاح کند؟

وی با تاکید بر این که اگر بخواهیم مهار تورم را در زمینه صنعت فولاد داشته باشیم باید اولین قدم را دولت بردارد به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این که دولت باید تصدی گری خود را از روی صنعت و تولید بکاهد اشاره کرد و ادامه داد: دولت باید تصدی گری خود نسبت به صنعت و تولید را کاهش دهد تا تولیدکنندگان بخش خصوصی توانمندی های خود در جهت رقابت پذیری را بازیابند.

به گفته رئیس هیأت مدیره فولاد خرمدشت تاکستان؛ تا زمانی که مواد اولیه در اختیار دولت بوده و قیمت آن در بورس توسط دولت تعیین می شود نوسانات در بازار همچنان به قوت خود باقی است و متاسفانه این تولیدکننده است با چالش مواجه می شوند.

سعیدیان در پاسخ به این سوال که اگر مهار تورم اتفاق بیفتد، در نهایت رشد تولید را سبب خواهد شد افزود: تولید کننده وقتی بداند قیمت ها نوسان ندارد یا شفاف است و مشتری هم وجود دارد، برای تولید تشویق می شود. تولید کنندگان با 60 درصد ظرفیت تولید فعالیت می کنند چرا که ترس از تامین 100 درصدی مواد اولیه دارند و از سوی دیگر نوسانات قیمت باعث می‌شود با مشکل مواجه شوند.
این فعال صنعتی در ادامه با اشاره به این که چون مواد اولیه در اختیار دولت است، تامین آن به سختی انجام می شود یادآور شد: بحث دیگری هم که در بازار وجود دارد در ارتباط با ملک و ماشین است به عنوان مثال، آیا به تناسب افرایش قیمت مسکن و ماشین، فولاد هم افزایش یافته است؟ یا در بحث انرژی، دولت معتقد است فولاد؛ انرژی بالایی مصرف می‌کند، مصرف ما در برق ۶ درصد و گاز ۱۰ درصد است. ولی در خاموشی‌ها 100درصد یا 80 تا 90درصد است.

وی از دیگر مشکلات صنعت نورد را قیمت های دستوری بورس دانست و افزود: بورس را به صورت دستوری مبلغ 25هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کند این قیمت‌گذاری در بورس، رقابتی و قیمت آن ۳۰ هزار تومان می‌شود اما دولت همان روز اعلام می‌کند کسانی که از 25 هزار تومان بالاتر خریداری کرده‌اند، معامله را فسخ کنند. یعنی از ۲۰۰ هزار عرضه حدود 150 هزار عرضه را فسخ می‌کند و این به معنای کمبود مواد اولیه و سپس ایجاد تورم است. همه این موضوعات قابل مدیریت است ولی متأسفانه نگاه‌ها، عملکردها، بخشنامه‌ها و مصوبات، برخلاف شعار سال است.

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=291

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه