1402,07,26

هم‌افزایی تولیدکنندگان فولادی کشور می‌تواند راهگشای پیشرفت و توسعه این صنعت باشد

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در دهمین همایش استیل پرایس که صبح امروز در هتل المپیک تهران برگزار شد، بر ضرورت هم افزایی تولیدکنندگان فولاد برای پیشرفت و توسعه این صنعت تاکید نمود.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران به نقل از شرکت ملی فولاد ایران، آقاجانلو در سخنان خود با بیان آماری از وضعیت تولید فولاد در جهان اظهار داشت: در سال ۲۰۲۲ تولید جهانی فولاد ۱۸۸۵ میلیون تن (۳.۹ %) نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش داشته است.

وی خاطرنشان ساخت در دو دهه گذشته تولید جهانی فولاد دو برابر شده است، ۸۵% این رشد مربوط به کشور‌های در حال توسعه که سهم چین از این میزان ۷۵% بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۳۰% به تولید فولاد اضافه گردد.

آقاجانلو با بیان اینکه کشورهای اصلی تولیدکننده فولاد در آسیا هستند افزود: چین با ۵۳ درصد، هند ۶%، ژاپن ۵%، آمریکا ۴.۵%، روسیه ۴% و… و ایران با ۱.۵% دهمین تولیدکننده جهان می‌باشد که با پیش‌بینی های انجام شده برای سال ۲۰۵۰ سهم چین ۳۵% و سهم هند ۱۷% خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران با اشاره به تولید فولادهای خاص اظهارداشت: ۳% از تولید فولاد خام دنیا اختصاص به فولادهای زنگ نزن دارد که در اتحادیه اروپا این عدد به حدود ۴.۵% و میزان تولید فولادهای آلیاژی در این اتحادیه به حدود ۱۸% می‌رسد.

آقاجانلو با اشاره به تولید این نوع فولاد در منطقه آسیا و پاسیفیک افزود: عمدتاً بین ۳ تا ۴% تولیدات در گروه زنگ نزن قرار می‌گیرد که البته این عدد در اندونزی ۳۵% خواهد بود. با احتساب تولیدات آلیاژی و کم الیاژی، متوسط تولید کیفی در دنیا ۱۰درصد تولیدات ساختمانی است و در کشورمان این عدد کمتر از ۵ درصد می‌باشد.

آقاجانلو بابیان اهم چالش‌های موجود صنعت فولاد را بشرح زیر اعلام کرد: ظرفیت مازاد داخلی، بازار مصرف خارجی، چالش کربن و محدودیت‌های زیرساختی که همه این موارد منجر به افزایش هزینه‌های تولید می‌شوند و لذا در کنار تولید نهادهای ساختمانی به جهت صیانت از مواد اولیه و انرژی داخلی، می‌بایست مقادیر تولیدات کیفی نیز مدنظر قرار گیرد و هدفگذاری برای تبدیل ۱۰ تا ۲۰ درصد از تولیدات کشور (میانگین جهانی – میانگین کشورهای توسعه یافته) به محصولات کیفی در برنامه‌های جدید کشور پیشنهاد می‌شود.

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=2267

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه