1402,12,26

کاهش تجارت جهانی قراضه فولادی تا سال ۲۰۳۰

با توجه به داده های منتشر شده، میزان تجارت جهانی قراضه فولادی تا سال 2030 چیزی در حدود 15 درصد نسبت به سال 2023 کاهش می یابد.

به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران به نقل از آرتان پرس، در مطالعه ای توسط گروه مشاوره بوستون (BCG) عنوان شده است که تجارت جهانی قراضه فولادی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت و از ۱۱۰ میلیون تن به ۹۳ میلیون تن خواهد رسید.

فعالان بازار در روز جمعه (۱۵ مارس) اعلام کردند با افزایش مصرف داخلی و کاهش صادرات، تجارت جهانی مواد خام از جمله قراضه فولادی تا سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت.

به نقل از چندین منبع خبری، در حال حاضر، تجارت جهانی حدود ۱۷ درصد از جمع آوری سالانه قراضه فولادی در جهان را تشکیل می دهد که معادل ۱۱۰ میلیون تن از این محصول می باشد. در عین حال باید توجه داشت که ترکیه برای ۲۵ میلیون تن قراضه فولادی کم عیار سالانه به اتحادیه اروپا، ایالات متحده، بریتانیا و فدراسیون روسیه وابسته است.

به ویژه بررسی ها نشان می دهد، ایالات متحده آنقدر تامین کننده مهم مواد خام برای بازار ترکیه است که فولادسازان ترکیه بخش های مربوط به تامین قراضه فولادی را در آمریکای شمالی راه اندازی کرده اند.

در این میان معامله گران گزارش دادند همزمان، ایالات متحده با کمبود قراضه فولادی با عیار بالا مواجه است و مواد خام را از کانادا وارد می کند. در همین حال باید توجه داشت که ژاپن مازاد تولید قراضه فولادی خود را به کره جنوبی، آسیای جنوب شرقی و چین صادر می کند.

در گزارش منتشر شده توسط گروه مشاوره بوستون (BCG) آمده است:«از آنجایی که دسترسی قراضه فولادی به تدریج کاهش خواهد یافت، انتظار داریم تجارت جهانی به تدریج تا سال ۲۰۳۰ به ۹۳ میلیون تن کاهش یابد. بررسی ها نشان می دهد مصرف داخلی قراضه فولادی در حال رشد است و کشورهای صادرکننده از حمل و نقل به خارج خودداری می کنند.

همچنین تحلیل گران بازار در روز جمعه (۱۵ مارس) اعلام کردند  تا سال ۲۰۲۳ بازارهای ایالات متحده و اتحادیه اروپا به ویژه به دلیل اقدامات محدودکننده، کاهش عمده تجارت را تجربه خواهند کرد. پیش بینی می شود محموله های قراضه فولادی ارسال شده از کانادا به ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰  حدود ۵۰ درصد کاهش یابد، در حالی که انتظار می رود صادرات اروپا تقریباً ۲۵ درصد کاهش یابد.

گروه مشاوره بوستون (BCG) در ادامه اعلام کرد:«کشورهایی که بیشتر نیازهای قراضه فولادی خود را از طریق واردات پوشش می ‌دهند، اگر نتوانند جمع ‌آوری داخلی یا تولید کافی از مواد خام جایگزین مانند آهن خام، آهن اسفنجی یا HBI را تضمین کنند، به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

فعالان بازار در روز جمعه (۱۵ مارس) اعلام کردند برخی از بازارها مانند هند به دلیل رشد سریع، به ویژه آسیب پذیر هستند. باید توجه داشت که کاهش عرضه قراضه فولادی به بازار هند، هزینه تولید فولاد کوره قوس الکتریکی (EAF) را افزایش می دهد و جاه طلبی های کربن زدایی را به خطر می اندازد.

گروه مشاوره بوستون (BCG) در پایان گزارش داد که دولت ‌ها باید راه ‌هایی را برای رفع کمبود قراضه بررسی کنند، به‌ ویژه که صنعت فولاد داخلی برای سایر بخش ‌های حیاتی و رقابت اقتصادی جهانی ضروری می باشد.

مصرف جهانی قراضه فولادی در سال ۲۰۲۳ به ۵۸۸ میلیون تن رسید. این در حالی است که مصرف جهانی قراضه فولادی در سال ۲۰۲۳ با ۵ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۲ همراه بوده است. باید توجه داشت که در سال ۲۰۲۳ نسبت استفاده از سنگ آهن به قراضه فولادی در صنعت فولاد ۷۰ به ۳۰ بود در حالی که در در سال ۲۰۲۲ این نسبت ۶۹ به ۳۱ اعلام شده است.

در این میان معامله گران در روز جمعه (۱۵ مارس) گزارش دادند کاهش کلی مصرف جهانی قراضه فولادی ناشی از کاهش تولید فولاد در ترکیه و بازارهای کلیدی جنوب آسیا و کاهش تجارت جهانی قراضه بوده است. باید توجه داشت که این امر نیز تحت تأثیر محدودیت های کشورهای صادرکننده قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://irsra.ir/?p=2927

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

نوشته‌های تازه